Чревна флора: подържане на дебелото черво

Полезните бактерии в нашите черва вършат важна работа за поддържане на доброто ни здраве. Почти всичките ни чревни бактерии се намират в най-дългата част на дебелото черво, наречена колон. Общото им название е чревна флора.

Всяка бактерия представлява отделна клетка, микроскопичен жив организъм. Съществуващите видове са няколко стотин. Основната маса бактерии в чревната флора се състои от около 40 вида, като повечето от тях са полезни. Нашата мисия е да поддържаме такова състояние, че добрите бактерии да бъдат повече от лошите.

Всъщност, добрите бактерии спират размножаването на лошите. Добрите бактерии се хранят с ферментиращите фибри на храните от растителен произход. Нашият организъм не може да усвоява фибрите и те изминават пътя през най-дългата част на дебелото черво, където ги чакат гладните бактерии. Има 2 вида фибри – разтворими, които абсорбират вода, и неразтворими фибри, които не я абсорбират. Разтворимите фибри ферментират по-бързо от неразтворимите.

Ферментиращите фибри произвеждат вещества, които преминават през стените на колона и се оползотворяват. 10% от енергията ни идва от тях. Ферментацията в дебелото черво подпомага абсорбирането на минералите. Ако сме болни, под стрес, уморени или вземаме антибиотици, чревната ни флора отслабва и вредните бактерии може да добият страхотна сила.

Ясно е, че трябва да се грижим за добрите бактерии. Как? Отговорът е: Като консумираме повече фибри. Възстановяването на чревната флора става с пробиотици и пребиотици. Идеята е чрез пробиотичните продукти да се внесат добрите бактерии в дебелото черво, като Lactobacillus acidophilos и Lactobacillus bifidus.
И двете бактерии действат профилактично срещу образуване на ракови тумори. Пребиотиците представляват храна за добрите бактерии. Пребиотиците са несмилаеми въглехидрати, които стимулират развитието на добрите бактерии.

За да се поддържа положителното въздействие на пробиотиците и пребиотиците върху чревната флора, те трябва да се приемат редовно, за предпочитане – всеки ден.

Оmega3 + Е

Омега 3 е мастна киселина, която представлява градивен елемент на твърдите и течните мазнини. Тя е полиненаситена киселина.

Названието Омега 3 не се отнася само за една мастна киселина – те са десетки. Три от тях са особено важни за нас.

Едната от тези Омега 3 мастни киселини трябва задължително да присъства в храната ни и е известна като жизнено важна мастна киселина, защото човешкият организъм не може да я произвежда. Най-добре е да се погрижим и трите да присъстват в хранителния ни режим. Рибеното масло е най-добрият източник на Омега 3.

Мастните киселини са важен компонент на клетъчната мембрана. Свързаните с мозъка поведенчески отклонения и заболявания, включи телно агресивността, депресията или болестта на Алцхаймер, се дължат на недостатъчния прием на есенциални мастни киселини и неправилното им съотношение в организма.

Прибавянето на Омега 3 към всекидневното меню подобрява паметта и концентрацията. Мастните киселини Омега 3 съдействат за поддъжането на здрава сър дечно-съдова система и намаляват риска от инфаркт. Те разреждат кръвта и имат противовъзпалителен ефект.

Омега 3